Obecny system szkolny w naszym kraju bardzo silnie oparty jest na wzorcu dawnym, powojennym, kiedy to edukacja szkolna podzielona byłą na trzy etapy, które odpowiadały swoim poziomem nauczania oraz zakresem materiału możliwego do zrozumienia i zapamiętania przez młodych ludzi. Co za tym idzie, warto wziąć pod uwagę również to, że podział na etapy wiązał się także z poziomem rozwojowym uczniów na poszczególnych etapach edukacji.
I tak, rozpoczynająca edukację szkoła podstawowa, to najważniejszy element edukacji. Dziecko zdobywa tutaj podstawy edukacyjne, ale również kształtowane są jego postawy bazowe wobec edukacji i wiedzy. Co za tym idzie dalej. Dziecko na tym etapie uczy się najważniejszych, bazowych informacji. Uczy się również, jak się uczyć.
Gimnazjum to drugi etap, który pogłębia wiedzę i uczy dzieci do samodzielności. Są oni jeszcze za młodzi na całkowitą samodzielność, ale zbyt duzi już na to by odpowiadać za nich w całości.
Szkoła ponadgimnazjalna to etap, na którym uczniowie powinni już samodzielnie pracować i ponosić odpowiedzialność za swoje czyny i swoje decyzje.